Tasques per a acreditar

El professorat inscrit a les Jornades que vulgui acreditar la formació, ha de dur a terme UNA de les tasques que es proposen a continuació. Per acreditar haver-la fet, cal publicar en aquest mateix post (Tasques per acreditar) del blog de les Jornades un sol comentari (Signat amb el nom complet) el que a cada tasca s’especifica com a “Acreditar”.

El plaç de presentació de les tasques acaba el 30 de gener.

Tasques (escollir-ne UNA)

1) Seleccionar i aplicar a l’aula una de les propostes del projecte Engaging Science: http://www.engagingscience.eu/es/ Usar el Guió adjunt per a escriure una reflexió (15 línies) i publicar-la com a comentari a l’activitat a la web de Engaging Science, signada amb nom i cognoms.

Acreditar (Comentari a aquest post*) : el text de la teva reflexió i l’enllaç web a la pàgina de Engaging Science on consta que hi hagis publicat també el teu comentari. Una valoració general de les Jornades.


2) Seleccionar i aplicar una de les propostes del projecte Xplore Health: http://www.xplorehealth.eu/ca/recursos-per-a-educadors

Usar el Guió adjunt per a escriure una reflexió (15 línies) i publicar-la com a comentari a l’activitat i publicar-la com a comentari a l’activitat a la web de Xplore Health, signada amb nom i cognoms.

Acreditar (Comentari a aquest post*): el text de la teva reflexió i l’enllaç web a la pàgina de Xplore Health on consta que hi hagis publicat també el teu comentari. Una valoració general de les Jornades.


3) Partir d’alguna de les idees d’aula proposades i desenvolupar i aplicar una proposta breu CSC o RRI de creació pròpia amb els alumnes. Compartir la proposta a l’aplicatiu ARC (Aplicació de Recursos al Currículum).
Usar el Guió adjunt per a escriure una reflexió (15 línies).

Acreditar (Comentari a aquest post*): l’enllaç web a l’activitat penjada a ARC, i el text de reflexió escrit. Una valoració general de les Jornades.


4) Llegir 4 articles de didàctica sobre CSC i RRI dels proposats a les Jornades (que estiguin publicats en obert -se n’oferirà un llistat al blog de les Jornades) i escriure un breu text (10 línies) de reflexió-resum dels punts principals dels quatre articles. Compartir els enllaços als articles i el resum elaborat amb els membres del teu equip Docent i fer un resum de 5 punts del que opineu com a equip sobre l’ús de CSC i RRI a l’aula.

Acreditar (Comentari a aquest post*): les referències dels articles llegits, el resum de partida de 10 línies, el nom del centre i nivell de l’Equip Docent on heu fet la reflexió i els 5 punts que n’extraieu. Una valoració general de les Jornades.

*Atenció: els comentaris triguen un dia a publicar-se, per tant no apareixeran inmediatament.


 

A suggerència dels ponents, es poden proposar altres tasques alternatives, sempre en relació als continguts i materials de les jornades i d’acreditació com a comentari en aquest blog. Recomanem esperar al final de les jornades per dur a terme la tasca.

7 thoughts on “Tasques per a acreditar

  1. Reflexió sobre l’activitat «Dos Grados» de engagingscience.eu
    Enllaç al comentari:
    http://www.engagingscience.eu/es/2015/12/17/dos-grados/#comment-236
    He fet i aplicat l’activitat relacionada amb el canvi climàtic Dos grados de engagingscience. L’he utilitzat com activitat introductòria sobre les energies i la utilització posterior d’instruments d’un altre projecte (motxilla bioclimàtica) per fer mesures de variables ambientals del centre. Tracta fer reflexionar als alumnes de la importància o no de l’increment de temperatura mitjana de la terra en dos graus centígrads. Té una durarda de dues sessions en que es combina la informació i reflexió sobre aquesta simulant una previsió del que pot passar en diferents situació. .http://www.engagingscience.eu/es/2015/12/17/dos-grados/

    En l’activitat els alumnes han mostrat interès per l’activitat de fer una previsió en un mapa, però al començament no acabaven d’entendre que s’esperava que fessin i perquè.
    Els ha cridat l’atenció que amb només dos graus hi pugui haver tants canvis i sembla que han entès que estem parlant de mitjanes i per tant pot donar lloc a xifres molt extremes.
    Encara hem de perfeccionar les tècniques de debat. El meu objectiu seria que els alumnes aprenguin a debatre sense necessitat d’un moderador extern (professor) tot respectant torns de paraula i opinions oposades sense perdre les formes adequades.
    Penso que aquestes situacions són d’interès perquè permeten fer d’encebadors de l’interès dels alumnes per un tema en concret, com en aquest cas el canvi climàtic del qual vàrem parlar. A partir d’això és possible aconseguir que els alumnes estiguin més interessats en treballar altres aspectes que els permetin resoldre dubtes o controvèrsies generades.
    Això em condueix a decidir/emprendre amb més convicció encara propostes habituals de controvèrsies i no sempre necessàriament lligades a una periodicitat programada.

    Respecte les jornades, crec que són d’interès per`personalment l’horari en dimecres m’anava fatal ja que coincidia amb reunions al meu institut. En altres espais http://betacamp.cat/wiki/index.php/Wtf_is_this%3F he tractat aquest tema i crec que és un gran camp per explorar i explotar tot buscant que els alumnes realment es sentit atrets per temes com aquests.

    M'agrada

  2. Jo he triat l’activitat “Prohibir las máquinas de rayos UV” del projecte Enganging Science a per treballar a aula de 3er d’ESO. És un activitat on el punt de partida és una notícia a diari on anuncia que sembla haver-hi alguna indicació que l’ús de les màquines de rajos UV poden produir càncer. L’activitat transcorre en una “plató” de televisió on l’alumne esdevé un investigador del programa, cercant evidències a partir de dades donades i altres que cal buscar, per tal de posicionar-se respecte la pregunta incial.
    No he utilitzat tota l’activitat seqüenciada com es planteja, ja que l’activitat ens va servir d’introductoria per treballar el càncer de pell i les proteccions naturals i artificials de la pell. Vam fer servir la notícia i treballar algunes evidències a partir d’aquí. El que realment els va agradar i sorprendre va ser que estaven treballant una qüestió actual i aparentment inocua, però se’ls plantejava que podia ser un problema greu i calia que trobessin evidències per tal de posicionar-se. El fet de treballar en una qüestió actual els fa sentir molt més interès, probablement perquè ja tenen alguna idea prèvia del tema i per tant un posicionament inicial.

    Utilitzaré molt més sovint temes controvertits, ja que es guanya en interès per part dels alumnes perquè veuen molt més útil la feina que es demana, i d’altre banda es reforça la idea de la busca d’evidències i arguments per reforçar els posicionaments que es facin, o bé per refutar-les; i al cap i a la fi és treballar per mitjà del mètode científic. Ho he comentat a les meves companyes del departament, i algunes diuen que han fet un cop d’ull a activitats similars del projecte Enganging Science i provaran a fer-la.

    Podreu veure l’enllaç del meu comentari:
    http://www.engagingscience.eu/es/2014/07/03/rayos-uva/

    Les jornades m’han agradat molt. He conegut projectes i molts recursos que ja els estic utilitzatnt. Certament procurava usar temes controvertits, però ho feia desorganitzadament. A les jornades se m’han presentat recursos que i exemples que m’estan ajudant a estructurar-ho molt millor. Les valoro molt positivament.

    M'agrada

  3. Jo he triat l’activitat “Prohibir las máquinas de rayos UV” del projecte Enganging Science a per treballar a aula de 3er d’ESO. És un activitat on el punt de partida és una notícia a diari on anuncia que sembla haver-hi alguna indicació que l’ús de les màquines de rajos UV poden produir càncer. L’activitat transcorre en una “plató” de televisió on l’alumne esdevé un investigador del programa, cercant evidències a partir de dades donades i altres que cal buscar, per tal de posicionar-se respecte la pregunta incial.
    No he utilitzat tota l’activitat seqüenciada com es planteja, ja que l’activitat ens va servir d’introductoria per treballar el càncer de pell i les proteccions naturals i artificials de la pell. Vam fer servir la notícia i treballar algunes evidències a partir d’aquí. El que realment els va agradar i sorprendre va ser que estaven treballant una qüestió actual i aparentment inocua, però se’ls plantejava que podia ser un problema greu i calia que trobessin evidències per tal de posicionar-se. El fet de treballar en una qüestió actual els fa sentir molt més interès, probablement perquè ja tenen alguna idea prèvia del tema i per tant un posicionament inicial.

    Utilitzaré molt més sovint temes controvertits, ja que es guanya en interès per part dels alumnes perquè veuen molt més útil la feina que es demana, i d’altre banda es reforça la idea de la busca d’evidències i arguments per reforçar els posicionaments que es facin, o bé per refutar-les; i al cap i a la fi és treballar per mitjà del mètode científic. Ho he comentat a les meves companyes del departament, i algunes diuen que han fet un cop d’ull a activitats similars del projecte Enganging Science i provaran a fer-la.

    Podreu veure l’enllaç del meu comentari:
    http://www.engagingscience.eu/es/2014/07/03/rayos-uva/

    M'agrada

  4. La veritat és que he tingut certes dificultats per decidir quin recurs provar a les meves classes perquè la majoria del material que ja existeix està relacionat amb la biologia i jo imparteixo classes de física i tecnologia però també he de confessar que m’ho he passat molt bé tafanejant tots els enllaços que ens heu suggerit.
    Al final, vaig decidir aplicar l’activitat: “Carreteras solares” d’Engage a les meves classes de tecnologia de 1r de batxillerat. No l’he fet exactament igual que indica perquè disposava de poc temps per aplicar-la i perquè la havia d’enllaçar amb altres activitats que ja tenia dissenyades de cursos anteriors.
    L’activitat presenta un vídeo sobre una nova manera de produir energia a partir de carreteres solars en el que apareixen algunes qüestions no compartides per tota la comunitat científica i això permet plantejar una controvèrsia als alumnes. Com que jo volia anar més enllà perquè, tots els anys plantejo un debat sobre el futur de l’energia i els interessos polítics i econòmics, he aprofitat aquesta proposta per demanar als alumnes que em presentessin altres maneres controvertides de produir energia i la veritat és que han presentat molts bons materials. De fet, un dels alumnes ha decidit anar més enllà i farà un treball de recerca sobre una de les energies presentades. De cara a l’any vinent, la vull tornar a fer (tot i que hauré de rectificar alguns detalls) i estic animant el meu company perquè també l’apliqui en el seu grup.
    Jo ja treballava controvèrsies a l’aula però ho feia d’una manera desordenada i les pautes i eines que ens heu donat a les Jornades em seran de gran ajuda en el futur; sobretot, em van agradar molt les CSC Frame. Espero ser capaç d’adaptar els debats que ja feia a aquesta metodologia.
    I per acabar, dir que han sigut unes Jornades molt útils i interessants per mi, les he gaudit molt.
    Podeu llegir el meu comentari de l’activitat al següent enllaç:
    http://www.engagingscience.eu/es/2014/11/23/carreteras-solares/#comment-233 angeles: un recurso muy completo

    M'agrada

  5. La veritat és que he tingut certes dificultats per decidir quin recurs provar a les meves classes perquè la majoria del material que ja existeix està relacionat amb la biologia i jo imparteixo classes de física i tecnologia però també he de confessar que m’ho he passat molt bé tafanejant tots els enllaços que ens heu suggerit.
    Al final, vaig decidir aplicar l’activitat: “Carreteras solares” d’Engage a les meves classes de tecnologia de 1r de batxillerat. No l’he fet exactament igual que indica perquè disposava de poc temps per aplicar-la i perquè la havia d’enllaçar amb altres activitats que ja tenia dissenyades de cursos anteriors.
    L’activitat presenta un vídeo sobre una nova manera de produir energia a partir de carreteres solars en el que apareixen algunes qüestions no compartides per tota la comunitat científica i això permet plantejar una controvèrsia als alumnes. Com que jo volia anar més enllà perquè, tots els anys plantejo un debat sobre el futur de l’energia i els interessos polítics i econòmics, he aprofitat aquesta proposta per demanar als alumnes que em presentessin altres maneres controvertides de produir energia i la veritat és que han presentat molts bons materials. De fet, un dels alumnes ha decidit anar més enllà i farà un treball de recerca sobre una de les energies presentades. De cara a l’any vinent, la vull tornar a fer (tot i que hauré de rectificar alguns detalls) i estic animant el meu company perquè també l’apliqui en el seu grup.
    Jo ja treballava controvèrsies a l’aula però ho feia d’una manera desordenada i les pautes i eines que ens heu donat a les Jornades em seran de gran ajuda en el futur; sobretot, em van agradar molt les CSC Frame. Espero ser capaç d’adaptar els debats que ja feia a aquesta metodologia.
    I per acabar, dir que han sigut unes Jornades molt útils i interessants per mi, les he gaudit molt.

    Podeu llegir el meu comentari de l’activitat al següent enllaç:
    http://www.engagingscience.eu/es/2014/11/23/carreteras-solares/#comment-233 angeles: un recurso muy completo

    M'agrada

  6. He treballat amb els meus alumnes de Biologia de 1r de batxillerat el material ¿HAY VIDA EN ENCÉLADO? Del repositori de http://www.engagingscience.eu/.

    El material s’ha utilitzat després d’haver establert prèviament a classe quines són les condicions mínimes necessàries per que pugui aparèixer la vida.

    Els alumnes han comptat amb el suport de la matèria de Filosofia per tal d’establir clarament la diferència entre els conceptes de fets contingents i fets necessaris. També han consultat a la matèria de Matemàtiques per establir la diferència entre condicions necessàries i condicions suficients.

    Hem seguit de forma prou rigorosa la seqüència d’activitats que es proposa des del portal.
    En l’activitat s’ha posat en evidència com els hi costa als alumnes acceptar la universalitat de determinats coneixements científics (la taula periòdica, els espectres atòmics). Aquesta desconfiança “potser encara no s’ha trobat una excepció . . .” o “no podem saber com és la química en remotes galàxies que no hem pogut visitar” fa que relativitzin el valor de determinades troballes com aquestes.

    Penso que aquestes situacions de discussió orientada a partir d’uns materials contrastats però a l’hora oberts tenen un enorme interès com a eina per que els alumnes siguin capaços de situar adequadament el paper de la ciència, com activitat humana (i per tant fal·lible) però també com el millor mètode per a validar la certesa d’una determinada afirmació en base a les evidències que la suporten. En aquest sentit, iniciatives com la RRI semblen ideals per formar ciutadans més conscients de la potència de la ciència i també de les seves limitacions.

    Davant de la satisfacció pels resultats obtinguts – en termes de participació i implicació dels alumnes en la dinàmica – he decidit intentar contagiar els meus companys de departament en l’ús d’aquest tipus de materials. Veurem.

    L’adreça del comentari:

    http://www.engagingscience.eu/es/2015/06/03/hay-vida-en-encelado/#comment-232
    _____________________
    Respecte de la valoració general de les Jornades

    En primer lloc dir que les 9 presentacions, cadascuna del seu estil, han estat en general bones o molt bones i crec que han aportat materials i idees molt aprofitables.

    Alguns aspectes que jo hagués introduït:

    – l’espai de debat final, com acostuma a passar, sense preparació prèvia i al final de la sessió, amb la gent amb presses per marxar, acostuma a ser una mica desangelat, sense estructura.No és, malauradament un problema exclusiu d’aquesta activitat sinó força generalitzat. Si no hi ha hagut una indagació prèvia ens passa com als alumnes si els demanem “tu que opines” sense cap preparació per part seva.

    jo aquí potser hagués establert un sistema rotatori de “relators” que coneguessin amb antelació els continguts de les ponències i que preparessin una guia per animar el debat, preguntes, altres documents, etc. Potser alguna eina com socrative o similar per anar recollint idees durant les ponències.

    – al final el format és massa clàssic i poc participatiu. Sí, d’acord, escoltem uns experts, diem alguna coseta o no al mini debat final i marxem cap a casa . . .

    jo aquí potser hagués reduït de 3 a 2 les ponències de cada dia i hauria establert una rutina de treball per a les tres sessions aprofitant l’espai que hauria deixat la ponència eliminada.

    1a sessió: formació de grups i establiment del tema a proposar per cada grup en format de controvèrsia. Establiment d’un minipla de treball.

    2a sessió: generació de l’esbós de material per a treballar la controvèrsia escollida. Evidentment, abans i després d’aquesta sessió, caldria un treball telemàtic del grup.

    3a sessió: intercanvi d’idees. En un mon ideal cada grup discuteix una controvèrsia generada per un altre grup, adoptant el rol d’alumnes.

    Tasca final (per acreditar) elaboració dels materials i de les conclusions extretes de la sessió d’aplicació.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s